TOSSED SOUNDS, Berlin

engl.

Composer and musician Andrea Neumann has been playing the same instrument for 20 years: a self-made piano frame without a keyboard. The instrument with its weight, materials, preparations and its sounds shape her life: the tempo when traveling, the posture when making music, the way of listening. Instrument and human influence each other, they have intermingled in the past decades. For „Tossed Sounds“ three pieces were written for Andrea Neumann – under one condition: The instrument is absent on stage. What remains of a musician without her instrument? What traces does it leave behind? What can be heard? Can one see the imprints that have passed into the body? Does the absent instrument choreograph the musician’s performance? Is it The Master of Ceremony – more present than if it were present?

The three pieces are informed by the respective practices of the three artists: Baehr – performance, Farah – acting/dance, Neumann – music. Each fills the void of the absent instrument with her individual skills. In the process, a meta-instrument emerges in each of the three works that, in reference to the absent instrument, expands into the concrete space, into new aesthetic spaces and other disciplines. Although absent, the instrument is present in all three portraits: as trace, foil, score, sound, impulse generator, and in the performer’s body archive.

Antonia Baehr composes for Andrea Neumann and her absent instrument.
TOSSED SOUNDS, 3 pieces for absent inside-piano performed by Andrea Neumann
TOSSED SOUNDS are 3 portraits of a musician’s relationship to her instrument – under one condition: The instrument itself is absent on stage.
Antonia Baehr – Inside the Piano, guest performer: Bryan Eubanks
Fernanda Farah – what draws are the eyes
Andrea Neumann – ip6

de.

Die Komponistin und Musikerin Andrea Neumann spielt seit 20 Jahren dasselbe Instrument: einen selbstgebauten Klavierrahmen ohne Tastatur.  Das Instrument mit seinem Gewicht, den Materialien, Präparationen und seinen Klängen prägen ihr Leben: das Tempo beim Reisen, die Körperhaltung beim Musizieren, die Art zu hören. Instrument und Mensch beeinflussen sich gegenseitig, sie haben sich in den vergangenen Jahrzehnten vermischt. Für »Tossed Sounds« wurden drei Stücke für Andrea Neumann geschrieben – unter einer Bedingung: Das Instrument ist auf der Bühne abwesend. Was bleibt von einer Musikerin ohne ihr Instrument?  Welche Spuren hinterlässt es? Was hört man?  Kann man die in den Körper übergegangen Prägungen sehen? Choreographiert das abwesende Instrument die Performance der Musikerin? Ist es The Master of Ceremony – präsenter als wäre es anwesend? 

Die drei Stücke sind durch die jeweilige Praxis der drei Künstlerinnen geprägt: Baehr – Performance, Farah – Schauspiel/Tanz, Neumann – Musik. Jede füllt die Leerstelle des abwesenden Instruments mit ihren individuellen Kompetenzen. Dabei entsteht in jeder der drei Arbeiten ein Meta-Instrument, das sich in Bezugnahme auf das abwesende Instrument in den konkreten Raum hinein, in neue ästhetische Räume und andere Disziplinen ausdehnt. Obwohl abwesend, ist das Instrument in allen drei Portraits präsent: Als Spur, Folie, Partitur, Klang, Impulsgeber und im Körperarchiv der Performerin. 

Antonia Baehr komponiert für Andrea Neumann und ihr abwesendes Instrument.
TOSSED SOUNDS, 3 Stücke für abwesendes Innenklavier gespielt von Andrea Neumann
TOSSED SOUNDS sind 3 Porträts über die Beziehung einer Musikerin zu ihrem Instrument – unter einer Bedingung: Das Instrument selbst ist auf der Bühne abwesend.
Antonia Baehr – Inside the Piano, Gastinterpretin: Bryan Eubanks
Fernanda Farah – Was zieht, sind die Augen
Andrea Neumann – ip6

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